2009-01-27

Funderingar

I en av de norrländsk lokaltidning kunde jag idag läsa om en allergiförening som gärna vill att en ridklubb flyttar. Den ligger nära ett friluftsområde vilket gör att allergiker får svårt att vistas där.

Det som fick mig att börja fundera var det talesmannen för föreningen säger i slutet av notisen "De ridintresserade har rätt att få sina behov tillgodosedda, men inte på bekostnad av andras behov".

I just detta fall förstår jag problematiken och köper argumentet men det jag funderade på under min kvällspromenad funderade jag vidare på detta argument och hur det skulle funka i andra sammanhang. Ta bilar till exempel. Kan jag säga att alla bensinbilar ska avskaffas för att de behov som tillgodoses av den sker på bekostnad av oss andra om man ser vad utsläppen orsakar i omvärlden? Eller alkoholisten som genom sitt drickande tillgodoser sitt behov men gör det på bekostnad av alla i sin närhet. Är det okej att dessa behov tillgodoses på andras bekostnad? Vilka behov är okej att tillgodoses på andras bekostnad? Finns det överhuvudtaget några sådana?

Jag vet inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar