2009-01-09

Jag är för bra

Är inte kladdkaka egentligen en misslyckad chokladkaka? Jag tror att nån har nån gång stått och bakat en chokladkaka missat bakpulver och att vispa smeten. Kanske hade nån lite för bråttom och chokladkakan blev istället en kladdig chokladkaka. Denna nån måste ha varit snål (jag känner personligen den personlighetstypen alltför väl) och serverat den misslyckade kakan under ett annat namn. Tadaa! Succen var ett faktum

Idag ville jag ha chokladkaka så jag bakade en. Trodde jag. Besvikelsen var total när jag skar upp den och insåg att den var okladdig och alldeles fluffig.

Så summan av kardemumman (jepp, jag hade kardemumma i smeten) är att jag misslyckats att göra en misslyckad kaka.

Jag är helt enkelt för bra.

Men den blev rätt god ändå!

Misslyckad kladdkaka

1,5 dl strösocker
2 st ägg
2 msk kakao pulver
0,5 tsk vaniljpulver
20 st kardemummakärnor
1 krm salt
75 gram smör
2 dl vetemjöl

Tillagning

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Smörj en bakform(ca 20 cm i diameter) och pudra över lite vetemjöl.
3. Smält smöret.
4. krossa kardemummakärnorna
5. Vispa ihop strösocker, ägg, kakao, vaniljsocker och salt fluffigt. Rör ner smält smör och blanda i vetemjöl till sist. Bred ut smeten i bakformen.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.
7. Den misslyckade kakan ska vara luftig och totalt okladdig.
8. Servera med grädde!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar