2009-01-17

Varför begagnat?

För mig är den stora tjusningen med loppis och second hand att hitta de där guldkornen. Ni vet de där som dyker upp efter flera timmars rundvandring, i ett bortglömt hörn efter flera veckors torka på "fyndfronten". Det är den där grejen som bara talar rakt in till ditt hjärta och man blir nästan förnärmad när man ser prislappen. Hur sjutton kan en sån underbar pryl skänkas bort till en sån struntsumma? Sen skyndar jag mig att betala så att ingen annan hinner före. Det är ju en annan grej som är otroligt kul med loppis, det finns för det mesta inte en massa exemplar. Det är det du har i handen som finns och inget annat.

Förutom att chansen att vara unik och ha nått som ingen annan har så är det ju även bra för miljön att återanvända. Det mesta kan bli användbart med lite eller mycket arbete, målarfärg eller ett nytt tyg.


Ibland så blir jag även förvånad och rörd när jag ser vad folk inte vill ha kvar. För några dagar sedan hittade jag två ungsformar från Rörstrand för 60 kr styck. De var i princip oanvända och i perfekt skick. Nån har varit så rädd om den att de knappt använt dem. Sen lämnas de in anonymt till en second handaffär. Jag blir så otroligt nyfiken och fantasin spinner iväg och försöker gissa vilken historien bakom är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar