2009-02-23

Potatis- och kikärtsplättar

Häromdagen skulle jag äta lunch. Inte så ovanligt. Jag brukar äta lunch varje dag. Denna dag var jag dock övertygad om att jag hade rester av fläskkarrén i kylen. När jag öppnade kylskåpet gjorde jag en fasansfull upptäckt. Det var bara rotmoset som var kvar. Eftersom jag inte hunnit veckohandla så var kylskåpet tomt på annan mat också.

Magen kurrade och paniken ökade. Jag var tvungen att ha mat omgående. Efter lite funderande blev jag påmind om ett recept jag läst om några timmar tidigare i hela Sverigess husman. Potatis och kikärtsplättar. I plättsmeten blandar man i potatismos (jag tog rotmos) och mixade kikärtor. jag la även till lite bakpulver för att de skulle bli lite tjockare.

Somliga må tyckta att plättar ska vara plättar och att inget ska förändras. Personligen tycker jag dock inte att det är särskilt matigt och jag håller mig inte mätt så länge. Sen får jag jobbiga blodsockerfall som påverkar min omgivning negativt. Inte bra.


Så hur blev de då? Det var lite knepigt att steka dem till en början, men tillslut hittade jag tekniken (min plättvana är inte upptränad eftersom jag inte brukar äta det så ofta). Men det smakade finfint med hemkokt blåbärssylt och jag höll mig mätt hela vägen till middagen. Perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar