2009-02-20

Sunt förnuft

Allt för ofta lyssnar jag alldeles mycket på andra. Framförallt när de gäller datorer. Säger någon att min nya dator mår bäst av att sova i en egen säng och serveras rysk kaviar till frukost finns risken att jag skulle följa dessa råd.

Följden blir allt som oftast att min dator beter sig konstigt, jag får problem med att jobba och sen lägger jag ihop ett och ett och inser att det är den ändrade inställningen eller nedladdade tilläggsprogrammet som sabbar det. Innan dess har jag dock blivit arg som ett bi och varit nära på att slänga datorn från balkongen.

Från och med nu ska jag göra som min mamma lärde mig när jag får råd av andra. Jag ska använda sunt förnuft. Ifrågasätta och lyssna till mig själv. Skillnaden mellan dig och "förstå sig påarna" är ofta bara att de tror på sig själva.


Edit: Ofta resulterar min frustration över att jag inte förstår vad datorn gör i att jag blir arg. Ofta onödigt arg i proportion till problemen. Som tur är går det över fort. Men sant är att jag litar alldeles för lite på min instinkt. Lite mer kritisk måste jag vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar