2009-03-19

Filmrullar

Kärt barn har många namn. Punscrullar, dammsugare och säkert en massa andra namn jag inte kommer på. I min familj har vi dock alltid kallat dem för filmrullar. Ni vet de här gröna små bakverken med choklad på kanterna.

Mitt födelsedagsfixande bestod bland annat av att baka just filmrullar. Den gröna marsipanen fick dock finna sig i att bli ersatt av rosa dito. Detta var mitt andra försök och jag använde denna gång ett recept från boken "Klassiska kakor på nytt vis" av Mia Öhrn som jag fyndat på bokrean.

Ärligt talat blev de aningens bättre denna gång. Attans vad gott!


Filmrullar
75 gram rumsvarmt smör
1 1/2 msk kakao
4 1/2 dl kaksmulor av sockerkaka
1 1/2 Punschessens
200 gram marsipan
100 gram mörk choklad

Dagen innan bakade jag en sockerkaka som fick stå och torka ett dygn i brödskåpet. Denna rev jag sedan på ett rivjärn. Sedan rörde jag ihop det mjuka smöret med kakaon och blandade i sockerkakssmulorna och blandade i Punschessensen.

Fyllningen formade jag sedan till två rullar med hjälp av plastfolie. Fyllningen fick sedan vila lite i frysen i några minuter. Sedan kavlade jag ut marsipanen och slog in rullarna med fyllning (utan plastfolie!).

Rullarna fick sedan fortsätta vila i frysen medan jag passade på att diska. Sedan delade jag rullarna i mindre bitar, smälte chokladen och doppade ändarna på bitarna i chokladen och lät den sedan stelna i kylen.

Klart och betalt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar