2009-04-16

Halm + mat = ?

Jag vet inte vilken planet man måste ha befunnit sig på för att ha lyckats missa matdebatten som just nu pågår för fullt. Debatten om vad det egentligen är vi äter och jag kan inte säga att jag är opåverkad. Mitt konsumtionsmönster har förändrats. Nu tittar jag vad det står på innehållsförteckningen innan jag lägger ner en vara i korgen. Mitt skafferi och kylskåp fick sig en genomgång en sen kväll när jag gjort misstaget att börja läsa Äkta vara av Mats Eric Nilsson istället för att sova.

Precis som många andra debatter kommer denna att ebba ut så småningom men jag hoppas innerligt att den ska lämna efter sig spår. Att vi blir medvetna om vad det är vi stoppar i oss, blir medvetna om vad vi vill ha och att vi slutligen ställer krav på producenter så att vi får fler äkta varor i butikerna.

Dagens tips är att klicka in på svtplay och kolla dagens avsnitt av Niklas Mat som tar upp debatten om maten och dess innehåll och visar hur enkelt det är att laga mat från grunden. När lönen kommer så blir det jag som kokar kycklingbuljong.

Fast det krävs lite mer mod innan jag gör halminbakade rotfrukter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar