2009-08-28

Femton

Sensommar eller höst? För mig infaller hösten när nätterna blir mörka och kalla. När skolan börjar och jag ser nollor på stan med sina nollebrickor. När grönsakerna börjar mogna och jag kan skörda. När jag känner lukten av dill som verkligen är hösten personifierad för mig. I ett enda andetag känner jag lukten av barndom, tidiga kalla morgnar, gröt i tallriken och dill på smörgåsen. Allt för ofta en bladlus som förtvivlat simmar runt i mjölken. Kort sagt nu är det höst för mig. Oavsett vad alla andra säger.

Idag har jag skördat sommar på Mårtensgården igen. Denna gång blev det vinbär, majrovor, kålrabbi, och så klart broccoli. I min egen odling har jag hämtat potatis, gula morötter och persilja. Imorgon blir det Ängamat till lunch och svartvinbärskräm med bitar av äpple . Jag längtar redan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar