2009-09-27

Fyrtiofem

Idag har jag varit upptagen med sysslor där jag inte kunnat fota och när jag kom hem var jag både trött och hade en del sysslor att göra inför den nya veckan. Tvätta, fixa lunchmat till imorgon (rotmos och vitkålsalllad, älgköttbullar gjorde jag häromdagen) koka blåbärs- och rödavinbärsdricka och så bakade jag mitt favoritbröd just nu. Grovt vetebröd (recept från Saltå Kvarns vetekrossförpackning), nu kallnar det och mognar på diskbänken. Det kommer att sitt mycket bra i min mage imorgon bitti.

Så nu måste jag sova så det snart blir imorgon!

Grovt Vetebröd från Saltå Kvarn (lite omgjort eftersom det funkar bättre för mig!)
50 g färsk jäst
7 dl fingervarmt vatten
7 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
4 dl vetekross
1 msk strösocker
1 msk salt
0,5 msk anis
0,5 msk fänkål

Stöt anisen och fänkålen i mortel så det blir ett pulver. Lös jästen i vattnet. Blanda i alla ingredienser och blanda runt med en träslev. Degen är rätt så lös men det är ok. Täck med en handduk och ställ den för att jäsa till dubbel storlek (40-60 minuter).

Smörj och bröa en form (1,5 liter) och häll degen i formarna. Sätt brödet i ugnen på 200 grader i 70-80 minuter. Ta ut brödet och låt svalna. Gärna över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar