2009-10-16

Fixa snygga lampor själv!

På loppis brukar det finnas gott om begagnade lampor i metall och gamla lampskärmar i snygga former. De är ofta rätt så fina tycker jag men guld passar inte så bra hemma hos mig och ofta kan lampskärmarna rätt så sunkiga, men de har ofta en rätt så bra stomme att bygga på och det är rätt enkelt att fixa till dem. Dessutom är det klimatsmart och billigt vilket gör att det inte är hela världen om man misslyckas.

De lampor jag fyndade i somras har jag spraymålat lampfötterna vita. Jag sprayade flera omgångar i tunna lager eftersom sprayfärg rinner väldigt lätt och det är inte särskilt snyggt. Det är även lämpligt att hålla till utomhus för det luktar rätt så mycket.

Lampskärmarna har jag också fixat ganska enkelt med en bit tyg och en ram. Jag har mätt ut ett tygstycke som räcker runt hela skärmstommen och tog till några centimeter på långsidorna för att jag ska kunna sy kanaler. Efter att jag sydde kanaler på långsidorna sydde jag ihop kortsidorna räta mot räta (viktig är att man inte syr igen kanalerna). Därefter trädde jag in gummiband i kanalerna och trädde på tuben på stommen. Sedan drog jag åt gummibanden och gjorde en ordentlig knut. Jag spännande inte tråden så hårt för att jag enkelt ska kunna byta färg om jag känner för det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar