2009-10-07

Mandelkubb

Ett av mina pågående projekt kallar jag "sju sorters kakor". Av gammalt restgarn virkar jag fikabröd som jag ska ha som prydnat. Jag har redan presenterat mina chokladbollar och kanelbullar. Det senaste projektet var att virka mandelkubbar. Jag testade mig fram och beskrivningen är rätt enkel.


Virka mandelkubb
Lägg upp 10 luftmaskor, virka fm i den 9:e luftmaskan. Fortsätt virka fastmaskor i varje luftmaska i den sist virkas 3 fastmaskor. Fortsätt virka fastmaskor på andra sidan. I den 10:e och sista luftmaskan virkas tre fastmaskor.

Därefter virkas ett varv fastmaskor i varje fastmaska. Nästa varv minskas två maskor på det som ska bli undersidan. Avsluta därefter varvet. Virka sedan 14 varv med fastmaskor.

På det femtonde varvet ökar man två maskor på baksidan genom att göra dubbla fastmaskor i två fastmaskor. Virka varvet klart. Nästa varv påbörjas med att virka minska två maskor genom att virka ihop två maskor. Virka sedan fastmaskor till nästa kant och gör samma sak på kanten där. Virka sedan fastmaskor till slutet och fäst tråden med en smygmaska.

Fyll mandelkubben och sy ihop hörnet och fäst tråden. Därefter är det bara att dekorera kubben med pärlor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar