2009-10-21

Sextionio

Idag har jag bakat bröd med surdeg, havregryn och Manitoba Cream. Receptet är påhittat med viss hjälp och resultatet blev perfekt. Jag är grymt imponerad av mig själv (och min assistent förstås!). Så för min egen skull lägger jag ut receptet innan jag glömmer. Så kan jag göra det igen.


Havrebröd

Kvällen innan
70 gram rågsurdeg
70 gram vatten
70 gram grahamsmjöl

Blanda alla tre ingredienser kvällen innan och placera den gärna i skåpet ovanpå kylskåpet

Dagen efter:
surdegen från kvällen innan
500 gram vatten (kallt)
10 gram jäst
1 msk mortlade brödkryddor (jag tog fänkål och anis)
1 msk honung
100 gram havregryn
150 grahamsmjöl
450 gram vetemjöl (gärna Manitoba Cream)
1 msk flingsalt

Smula jästen och lös ut i vattnet, blanda ner övriga ingredienser och kör i en assistent eller bearbeta för hand. Ställ degen i kylskåp för att jäsa 3-4 timmar.

Ta ut degen på mjölat bord och forma små bullar. Slå på ugnen på 225 grader. Sätt på en plåt och låt jäsa i 30-60 minuter. Sätt in bröden i ugnen och sänk temperaturen till 200 grader. Grädda i 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar