2009-10-24

Sjuttiotvå

I frustration över att mina gymnasiebetyg fällde mig på mållinjen i höstas när jag sökt till en distanskurs i visuell kommunikation anmälde jag mig till högskoleprovet för några veckor sedan. Idag var det dags att spendera drygt 8 timmar med 150 andra, mestadels gymnasielever i alldeles för stora eller för små byxor, virriga provutdelare, märkliga ord, diagram och kartor samt akademiska texter om vad som är normalt och inte normalt.

Efter en sådan kraftansträngning var det skönt att komma hem och göra en enkel soppa med det som fanns i kylen och resterna av den hela lax som jag köpte igår. Resultatet blev strålande.

Jag tvivlar på att jag kan säga detsamma om mina resultat. Men man kan ju inte få allt här i världen.


Laxsopppa
1 liter valfria roftrukter (jag tog morot, kålrot och roselleri)
1 gul lök
1,5 liter vatten
3 buljongtärningar
1 msk fryst timjan
1 msk fryst gräslök
2 vitlöksklyftor
3 lagerblad
400 gram lax

Finhacka lök och rotfrukter och fräs i olja i en kastrull i några minuter. Häll på vatten och tillsätt buljontärningarna, lagerbladen timjan, gräslök och koka tills grönsakerna är genomkokta. Tar ca 10-15 minuter

Dela under tiden laxen i små bitar. Tillsätt den i soppan tillsammans med vitlöken och koka i några minuter.

Plocka bort lagerbladen och servera med bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar