2009-10-15

Virkad chokladbiskvi

Igår virkade jag några chokladbiskvier till mitt "sju sorters kakor" projekt. Ganska enkelt, men mitt bruna restgarn tog dessvärre slut. Så de bidde bara tre.

Jag bjuder på mönstret här nedan!


Virkad Chokladbiskvi

Du behöver mörkbrunt och ljusbrunt garn samt en virknål.

Gör en magisk ring med 6 fastmaskor.

varv 1 - Virka 2 fm i varje fm
Varv 2 - Virka fm och öka en fm i varannan maska
Varv 3 - Virka fm och öka en fm i var tredje maska
Varv 4 - Virka fm och öka en fm i var fjärde maska
Varv 5 - Virka fm och öka en fm i var femte maska
Varv 6 - Virka fm och öka en fm i var sjätte maska
Varv 7 - Virka fm och öka en fm i var sjunde maska
Varv 8 och 9 - Virka en fm i varje maska i två varv, tag av det bruna garnet.

Varv 10 - Vänd nu virkningen och virka en fm i bakre maskbågen
Varv 11 - Virka ihop 7:e och 8:e maskan, upprepa varvet ut.
Varv 12 - Virka ihop 6:e och 7:e maskan, upprepa varvet ut.
Varv 13 - Virka ihop 5:e och 6:e maskan, upprepa varvet ut.
Varv 14 - Virka ihop 4:e och 5:e maskan, upprepa varvet ut.

Fyll med vadd och virka därefter ihop 2:a och 3:e maskan tills hela arbetet är slutet.

Fäst trådarna.

4 kommentarer:

  1. Tack för en bra beskrivning. Satt igår och gjorde en chokladbeskvi efter ditt mönster, och det blev riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du fick användning av min beskrivning. :)

    SvaraRadera
  3. Tack, vad snällt!!

    SvaraRadera