2009-12-23

Julklapp - Virkad hund- och kattleksak

Eftersom mina fyrfota vänner inte läser min blogg (eller surfar på nätet överhuvudtaget) tänkte jag dela med mig av de julklappar jag gjort till dem.


Virkad hundleksak

1. Virka 4 lm och slut till en ring i första m.
2. Virka 1 sm, virka därefter 8 fm
3. virka 1 fm i varje m i de följande 2 m och virka sedan 3 fm i den tredje m (detta blir hörnen) upprepa detta 3 gånger.
4. Fortsätt virka en fm i varje fm och gör 3 fm i den andra m i hörnet. Gör dessa varv tills du fått en lagom stor kvadrat. Vad som passar bäst för dig beror på garn och hundens storlek.
5. När du har fått en kvadrat som du är nöjd med fortsätter du att göra en fm i varje m tills du fått den storlek du vill ha. Därefter är det dags att minska av.
6. När du minskar av gör du som i början fast istället för att öka virkar du ihop i hörnen. På varje hörn ska du virka ihop två maskor så varje varv minskar med 8 maskor. Innan det sista varvet fyller du den med bomull och jag la även in en lite bjällra.
7. När du har 8 maskor kvar virkar du en fm och hoppar över en fm tills hålet är ihopvirkad. Avsluta med en sm och fäst tråden.

Virkad kattleksak

1. Gör en magisk ring med 6 fm
2. Virka 2 varv med en fm i varje m
3. Virka 1 fm, 2 fm i varje m hela varvet. Du har då 12 maskor på varvet.
4. Virka 2 varv med en fm i varje m
5. Virka 1 fm,1 fm, 2 fm i varje m hela varvet. Du har då 16 maskor på varvet.
6. Virka 3 varv med en fm i varje m.
7. Virka 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm i varje m hela varvet. Du har då 20 maskor på varvet.
8. Virka 1 varv med en fm i varje m.
9. Nu är det dags att börja minska. Virka 4 fm och hoppa över den femte. Upprepa varvet ut. När du är klar med varvet har du 16 m.
10. Virka ett varv med 1 fm i varje m.
11. Innan du fortsätter virka fyller du leksaken med vadd, samt ev lite kattmynta och en bjällra.
12. Virka 3 fm och hoppa över den fjärde. Upprepa varvet ut. När du är klar med varvet har du 12 m.
13. Virka 2 fm och hoppa över den tredje. Upprepa varvet ut. När du är klar med varvet har du 8 m.
14. Virka en fm i varannan m.
15. Virka 15 ml vänd därefter och virka en 1m i varje ml med start i den 14 ml. När du kommit tillbaka till kropppen gör du en sm i kroppen. Klipp av och fäst tråden.

7 kommentarer:

  1. Vackra foton som vanligt hos dig! Vilken underbar virkad bil. Är det ett mönster som du delar med dig av?
    God jul!

    SvaraRadera
  2. Tack för ett jättebra tips, ha en trevlig julhelg

    SvaraRadera
  3. Tackar för mönster. Önskar dej en fin jul och passar pá att säga att jag gillar dina foton.Mycket.

    SvaraRadera
  4. Vilka roliga leksaker till hund eller katt, jag undrar bara vilken virknål du använt och vilket garn?

    ullacarina@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Jag använde ett gammalt restgarn av bomull som jag hade i mina gömmor. I mitt fall funkade det bra med en virknål i storle 3,5 men det beror lite på garnet och hur hårt man virkar. Jag ville ha det ganska hårt och tätt så att tänder inte ska fastna så lätt. Det är bara att pröva sig fram och känna efter vad som känns bäst.

    SvaraRadera
  6. Underbara mönster.... Har testat att göra både hund och kattleksak och våra djur ÄLSKAR dom. Det kommer att bli många sådanna.

    SvaraRadera
  7. Vad kul att de gillar dem! :)

    SvaraRadera