2009-12-13

Mitt bidrag till julpyntswapen - en virkad tomte

Eftersom jag räknar med att alla paket har landat hos sina mottagare nu så tänkte jag visa vad jag gjorde till julpyntswapen. Jag gillar att ta vara på det som jag redan har hemma i mitt förråd och jag ville spinna vidare på smällkaramellen som brukar finnas i julgranen. Detta mynnade ut i en virkad tomte i restgarn, överblivna knappar och plats för hemligheter och godsaker inuti. Det är bara att knäppa lös skägget och lyfta på locket!


Virkad tomte

Du behöver: rött garn, hudfärgat garn och vitt garn (gärna lurvigt som passar till skägget) samt en virknål.

Varv 1: Gör en magisk ring med 6 fm.
Varv 2: 2 fm i varje m, totalt 12 maskor.
Varv 3: 1 fm i 1:a m, 2 fm i nästa m. Upprepa 5 gånger så det blir 18 maskor på varvet.
Varv 4: 1 fm i 1:a m, 2 fm i andra m, 2 fm i 3:e m, upprepa 5 gånger så det blir totalt 24 maskor på varvet.
Varv 5-24: 1 fm i varje m under 20 varv.
Varv 25: Byt till det vita garnet, virka 12 lm, i fm i 13:e m, virka sedan 1 fm i varje m varvet ut.
Varv 26: Virka i fm i varje lm och sedan 1 fm i varje m.
Varv 27: 1 fm i varje m
Varv 28: Byt tillbaka till det vita garnet. 1 fm i varje m.
Varv 29: 3 fm i de 3 första m, hoppa över 4:e upprepa det 5 gånger så det blir totalt 18 m på varvet
Varv 30-31: 1 fm i varje m
Varv 32: 2 fm i de 2 första m, hoppa över 3:e upprepa det 5 gånger så det blir totalt 12 m på varvet
Varv 32-33: 1 fm i varje m
Varv 34: Virka en fm i varannan m tills du har virkat igen öppningen.

Nästa steg är att virka 5 fm i öppningen som blev under luvan. Vänd arbetet och virka 1 fm i varje maska, upprepa 2 gånger. På femte varvet hoppar du ver första m och virkar en fm i 2: och 4:e maskan. Ansiktet är nu klart. Byt till vitt garn och virka fm upp på höger sida om ansiktet vänd sedan ner och virka tillbaka. Fortsätt med fm under hakan och gör sedan samma sak på andra sidan ansiktet. Sedan virkar du fm tills du har ett bra skägg. I och med att jag har ett rätt lurvigt garn har jag inte varit så noga hur många fm jag gjort utan prövat mig fram tills det blev snyggt.

Avsluta med att göra en ögla med lm och fäst tråden. Fäst övriga trådar, sy ögon, näsa och mun i ansiktet. Fäst en knapp på framsidan. Gör en ögla eller tofs i luvan (beroende på hur du vill använda tomten)


När jag var klar så insåg jag att fodralen även kan rymma en mindre mobiltelefon. Skillnaden var att jag inte började med en magisk ring utan med en rad luftmaskor och sedan fastmaskor runt den på båda sidor. Hur många luft- och fastmaksor beror på mobilens storlek

9 kommentarer:

  1. ja jag skulle prtecis säga att det kan vara en utmärkt mobilgömma,väldans praktiskt o juligt framnför allt ,mycket bra mönster !! =)

    SvaraRadera
  2. Veldig fint mønster, og så passende i denne førjulstiden :) Takk for at du deler mønsteret med oss!

    SvaraRadera
  3. stort stort tack för detta mönster.det blir till att jaga garn,och sätta fart.

    SvaraRadera
  4. Disse var jo kjempemorsomme :) Så snill du er som deler oppskrift :)

    SvaraRadera
  5. Hej Linda, det har inte dykt upp någon tomte hos mig...snyft...
    mia r
    snitsatstickat.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. En verkligt kul och trevlig idé!
    Tack för mönstret också, det ska användas. ;)

    SvaraRadera
  7. Söt tomte! Fina bilder på din blogg.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina tomtar - synd att jag inte kan virka! Jag får önska mig en i julklapp av någon som kan :).
    Väldigt fina bilder också på bloggen!

    SvaraRadera
  9. Hej, den allra sötaste lilla tomte kom idag, med magen full av kolor. Tack så jättemycket och en riktigt GOD JUL.
    Kram Mia

    SvaraRadera