2010-03-17

Ullkoftan

I julas så började jag sticka en kofta enligt Tant Koftas modell med "uppifrån och ner" metod vilken jag bloggat om under pågående stickning (hår, här, här, här och här) men redovisningen av resultatet har dröjt en aning eftersom den blev klar i mitten av januari. Tanken var att sticka en riktigt varm ullkofta som skulle hålla mig varm hela vintern och det gör den verkligen.

Eftersom jag inte är så erfaren på att sticka större klädesplagg så har jag haft en del problem men jag har iallafall lärt mig en hel del. Jag har använt mig av Marks och Kattens Ecoull och stickor 4,5. Jag stickar dock ganska hårt så koftan är lite "stel". Det hade inte varit några problem att använda större stickor.

Jag har även lite väl små knappar men de kommer jag nog att byta ut så fort jag hittar några som är lite större. Just nu har de en tendens att "poppa upp"

Dessutom har det varit knepigt att beräkna hur mycket garn det skulle gå åt och följden blev att jag fick garn från två olika färgbad så armarna har en lite ljusare nyans. Armarna är också på håret för korta eftersom garnet tog slut igen.

Själva modellen är jag jättenöjd med och det var kul att sticka allt i ett stycke. Jag är därför inte främmande för att använda mig av metoden fler gånger. Kanske för att sticka en tunika (som metamorphosis bland annat gjort) eller ytterligare en kofta. Jag klurar dock fortfarande på hur man gör för att beräkna garnåtgången på bästa sätt. Finns det någon som har något bra tips?

Bilder av Erik

7 kommentarer:

  1. Vad fin den blev! Hur många nystan blev det för dig till slut? Jag har tyvärr inget bra tips, jag har utgått från andra slätstickade tröjor när jag har stickat sådär "på känn". Jag gjorde en liknande som jag kallade för hitte-påkoftan, för jag utgick bara från en grundtanke/modell och räknade fram och ändrade lite som jag tyckte verkade bra.

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Jag är lite svag för grått trots att jag är en färg-människa. Jag älskar också det här sättet att sticka på, men det där med garnet är ju ett problem. Min kofta blev omstickad ett antal gånger för att jag försökte utnyttja det garn jag hade på bästa sätt.

    SvaraRadera
  3. Vad snygg den blev! Jag kan tyvärr inget om koftstickande, men nu när jag ser din så blir jag inspirerad till att försöka själ.

    SvaraRadera
  4. Så fin, en bra och ha kofta helt enkelt.
    Skickar en inbjudan till Koftanskofta bloggen, det vore roligt om du ville visa den där också.
    Många hej fr. Tant Kofta

    SvaraRadera
  5. Attans jag som hade hoppats att det fanns någon hemlig formel eller nått smart sätt att beräkna hur mycket garn som går åt. Men det kanske är jag som får uppdatera det. :)

    Det blev totalt 11 nystan på 50 gram vardera av ecoullen som jag använde.

    SvaraRadera
  6. Tack Tant Kofta! Jag ska försöka fixa det under helgen!

    SvaraRadera
  7. Åh, den blev ju kanonfin! :-)

    Ang. garnåtgången så är mitt bästa tips att titta i gratismönster typ Drops eller så. Visst, det är svårt att få exakt åtgång, men man får iaf ett hum om hur mycket garn det kan tänkas att gå åt.

    Tycker absolut att du ska testa att sticka en tunika också! Ett riktigt trevligt plagg att ha har jag insett!

    SvaraRadera