2010-04-06

Dag 96


I somras var det ett riktigt blåbärsår och jag plockade en hel del blåbär som jag fyllt min frys med. Jag har använt en hel del, men ännu finns lite kvar och ikväll kokade jag blåbärsdricka efter ett recept som jag själv provat mig fram till. Drickan är väldigt läskande och passar perfekt att dricka kall.

Blåbärsdricka
1 liter blåbär
15 dl vatten
0.75 dl råsocker

- Koka upp vatten, blåbär och socker låt koka i någon minut.
- Mixa vätskan med mixerstav så att alla bär går sönder.
- Sila massan genom silduk och häll över i rena flaskor. Låt svalna i rumstempratur och ställ sedan i kylen.

Drickan har en strykande åtgång hos mig så jag har inte tillsatt några konserveringsmedel. Vill man lagra den längre än några veckor bör man ha det.

3 kommentarer:

  1. Åh, det lät gott!

    ..och rent allmänt, så smaksigt med blåbär! Du råkar inte vilja byta bort lite mot lite svartavinbär? (här plockades mest bara "tama" bär...)

    SvaraRadera
  2. Metamorphosis - tack för erbjudandet men jag har några liter svarta och röda vinbär också. :) Men det var mest blåbär eftersom det var ett så fantastiskt blåbärsår här :)

    SvaraRadera