2010-05-26

Dag 146

Ute i Piteå skärgård finns en massa öar. En av dem är Pite-Rönnskär som jag besökte förra sommaren. Ön är full med fiskarstugor och en gammal fyr som kräver bra flås för att klättra upp i. En liten bit utanför övrig bebyggelse ligger ett kapell omgivet av havet, sten och vildhallon och det är därifrån dagens bilder kommer från.






Kapellet som tros vara från 1770-talet är litet, spartanskt och enkelt med inrett med träbänkar. Vår guide beklagade sig över att kappellet var så nerklottrat med signaturer från människor som besökt det. Jag kunde dock inte känna annat än fascination för snirkligt klotter i vackra handstilar som blandades med med moderna signaturer från slutet av 1980-talet. Trots den tid som skiljer så är vi människor lika. Vi vill inte bli bortglömda utan vi vill att någon ska se oss . Vilka var alla dessa människor? Vem var du Olof Nordström som skrev ditt namn i kapellet 1841? Historien kändes så nära och personlig där i kapellet.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Där har jag varit, jag hade en faster som bodde utanför Piteå när jag växte upp, tillbringade ett sommarlov där, då besökte vi kapellet och fyren. Jätte skoj att se bilderna, minnena kommer tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen en underbar plats!

    SvaraRadera