2010-06-08

Dag 159

Här kommer bilderna från min slutuppgift från kursen i Visuell kommunikation. Uppgiften var att göra en bildserie om sex bilder på temat människor och miljö. Jag valde att fotografera i ett miljonprogramsområde i Piteå.

Med min bildserie ville jag få fram de känslor jag får när jag befinner mig i denna miljö. Dessa känslor är en grå och tung nedstämdhet med slitna hus och mer betong och asfalt än grönområden. Jag upplever att människorna som bor här alienerar sig och trots att de lever så nära varandra befinner sig långt från varandra mentalt.

Jag bor själv i ett område där vi hejar på varandra när vi möts på gården eller trapphuset medan man i detta område istället viker undan med blicken och går vidare. Huvudsakligen bor det människor här som inte har råd med annat boende, det handlar om pensionärer, sjuka och ungdomar. Många som bor här har också svårt att ta sig ut och ibland ser man mer människor som har detta som arbetsplats än hem i detta område trots att det finns flera hundra lägenheter. Det handlar om vaktmästare, städare, hemtjänst, soptömmare och så vidare.







2 kommentarer: