2011-02-12

Mörk chokladtårta med lingon och blåbärsmousse


Eftersom receptet på min lite tråkiga blåbärstårta efterfrågades så kommer det här. Nästa gång kommer jag dock att minska ett ägg i smeten och låta den vara lite mindre tid i ugnen så den inte blir helt färdiggräddad, men det var så här jag gjorde den denna gång

Mörk chokladtårta med lingon och blåbärsmousse


100 gram mörk choklad

100 gram frysta lingon
75 gram smör

3 ägg
1 dl socker

2 dl mjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljpulver
1 krm salt

3 gelatinblad

200gram blåbär

1 dl florsocker

2 äggulor

3 dl vispgrädde


Först gjorde jag chokladkakebotten till tårtan. Steg ett var att starta ugnen på 175 grader och smörja och bröa formen (vilket är ett steg jag ofta brukar missa så det är lika bra att ta det med en gång, det är så trist när tårtan sitter fast som ett berg i formen).

Sedan smälte jag smöret och lät det svalna. Medan det fick svalna så vispade jag ägg och socker vitt och fluffigt. Därefter hackade jag chokladen och blandade den mjöl, bakpulver, vaniljpulver och salt. Denna blandning rörde jag försiktigt ner i det vispade äggen. Sedan rörde jag ner det avsvalnade smöret och de frysta lingonen i kaksmeten. Kakan åkte sen in i ugnen i 35 minuter.

Medan kakan gräddades gjorde jag blåbärmoussen. Här började jag med att blötlägga gelatinbladen i iskallt vatten i fem minuter. Sedan pressade jag 200 gram smälta blåbär genom en sil och fick en fin blåbärspure. När blåbärspuren var klar så satte jag den på spisen och tillsatte gelatinbladen som långsamt fick smälta ner.

Sedan vispade äggulor och florsocker pösigt. Grädden vispade jag också hårt i en egen bunke. Sista steget var att blanda äggulorna, grädde och blåbärspuren försiktigt och bredde över chokladkakebotten (när den var helt sval).

Tårtan fick stå i kylen över natten för att moussen skulle stelna helt.

4 kommentarer:

  1. Schysst! Då kanske man testar själv snart.. :)

    SvaraRadera
  2. men lägg av vad gott det ser ut! den där snor jag nästa gång jag ska baka en tårta.

    SvaraRadera
  3. Ja det är bara att sno och exprimentera själv!

    SvaraRadera