2011-03-09

Tant Grön utmanar skolmatsbespisningen


Jag har lite traumatiska minnen från skoltidens potatis och purjolökssoppa som mest bestod av överkokt potatis och buljong. Mättnaden varade ungefär lika länge som lunchrasten och jag har inte ätit någon potatis och purjolökssoppa sen dess.

Nu har dock en tid har gått och jag känner mig mogen att göra ett eget försök. Samtidigt så slog jag två flugor i en smäll och hämtade mitt recept från Pickipickis tävling.

Receptet som jag använde mig var det här. Eftersom jag ville använda rester i min kyl så blev det purjolök och gräslök istället för vanlig lök. När jag smakade av soppan så tyckte jag det saknades lite så jag la till lite riven västerbottensost.


Så hur blev då resultatet? För att säga så här. Det går inte att jämföra skolans fattigmanssoppa med denna fantastiska uppenbarelse på middagsbordet. Soppan var otroligt krämig och god och västerbottensosten höjde hela soppan från en 8:a till en 10:a.

Att den är billig och enkel att göra är bara bonus. Jag kommer definitivt göra soppan igen snart!

5 kommentarer:

  1. Låter och ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  2. Hihi, potatis- och purjolökssoppa var en av mina favoriter i skolmatsalen! :-)

    Nästa gång är det förresten jag som har västerbottenost i soppan, det låter för gott för att vara sant!

    SvaraRadera
  3. Tina: Jag skulle nog ha behövt göra ett studiebesök i din skolmatsal! :)

    SvaraRadera
  4. Fast ärligt talat - vad blir INTE gott med vb-ost?? :)
    Jag kan inte minnas att vi fick sån soppa i skolbespisningen alls, därmot åt vi det hemma ibland och det var inte en av mina favoriträtter. Nu gillar jag det dock, och brukar låta lite röda linser koka med för en ännu matigare och lite mer proteinrik soppa.

    SvaraRadera
  5. Tyg och otyg: det är sant. Allt blir gott med en bit västerbotten! Nästa gång testar jag med lite röda linser! :)

    SvaraRadera