2011-07-05

Minisemester i Umeå

Förra veckan tog vi en minisemester och tog bussen söderut för några dagars ledighet i Umeå. Där gick vi en massa i sommarvärmen.


En dag hyrde vi en bil och begav oss på utflykt i Umeå med omnejd. Vi hamnade bland annat i Vindeln där vi sökte min mormors fars och mormors mors grav. Vi gick runt en massa men gick bet på uppgiften och tände istället ett ljus inne i kyrkan för dem.

På vår irrfärd hittade vi även en grav för 27 finska invånare från Rovaniemi som evakuerades under andra världskriget. De yngsta var knappt en månad när det dog och det var så sorgligt att jag inte ens kan tänka på det nu utan att fälla en tår.


På vägen hem så träffade vi några ulliga Islandshästbebisar som hängde vid älven med sina mammor. Hade jag haft plats i lägenheten kanske jag hade tagit med en hem.


Vi besökte en massa loppisar och second hand affärer. En var så trång att jag nästan fick lite klaustrofobi. Men på bilden var jag glad ändå.


Vi åt förstås en massa god mat också. Min favorit är den grillade lammburgaren i surdegsbröd med rotfrukschips. Den var värd varenda sekund av väntan.


Jag åt även min livs första Tiramisu och blev lite arg. Hur tusan kan jag ha varit så dum att jag väntat så länge? Jisses. Nu har jag ju en massa Tiramisus att ta igen. Ett tufft jobb, men det är bara att gilla läget!


Men framförallt blev jag utvilad och lite förberedd för resten av sommaren. Underbart.

3 kommentarer:

  1. vilka söta små hästar! hade inte tackat nej till att ha en hemma hos mig heller om det hade gått att lösa.

    SvaraRadera
  2. Tiramisu är verkligen bland den godaste dessert man kan äta. Jag gillar min inte allt för söt och med en massa cacao och likör. :)

    SvaraRadera
  3. Sofia: Ja det skulle vara trevligt om de gått att lösa på ett enkelt sätt :)

    Ann-Louise: Det låter som en tiramisu som även jag skulle gilla!

    SvaraRadera