2011-08-18

Efter solsken kommer skördetid

Efter en lång och fantastisk sommar är det roligt att få börja skörda. Än så länge är morötter, rödbetor, dill, potatis och kryddor kvar i mitt trädgårdslandet men ärtor och rädisor är skördade. Dessutom är frysen fylld med blåbär, röda vinbär, jordgubbar, krusbär, hallon och några liter av denna underbara svarta vinbärsdricka. Nu väntar jag bara på att lingonen ska bli mogna också.

Röda vinbärsbusken gav en riktigt riklig skörd i år, 21 liter på en och samma buske, otroligt mycket för en enda buske tycker jag. Under plockandet hörde jag ett märkligt nysande, märkligt eftersom jag trodde jag var själv ute. Efter en stund lokaliserar jag var ljudet kommer ifrån och hittar då en lite igelkott som ville dela bären med mig. Den blev dock inte så nöjd av att bli fotad och valde att lämna busken. Men söt var den ändå.

6 kommentarer:

  1. Oj, 21 liter! Jag ska köpa vinbärsbuskar nu och plantera i hus-husets trädgård. Om de ger en bråkdel av din skörd nästa år, blir jag nöjd! :)

    SvaraRadera
  2. Ja vinbärsbuskar rekommenderar jag. Perfekt att ha hemma i frysen!

    SvaraRadera
  3. Har satt en buske i vår och hoppas på lika mycket skörd som du nästa år! =) Så ni har också kottar? Vi har haft massor i sommar, dom är ganska söta när dom rultar på! Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Ja de små kottarna är så himla söta! :)

    SvaraRadera
  5. Vilken söt igelkotte. Vad kul att få se den på hösten. Jag brukar bara lyckas med det på våren när de är nyvakna.

    SvaraRadera
  6. Home River: Här har det kryllat av igelkottar hela sommaren. Jag misstänker att det beror på att folk matat dem. Nu kommer dock baksidan med rätt så många trafikdödade små kottar :(

    SvaraRadera