2011-12-19

Nedräkningen kan börja


Sådär en sista vecka innan julafton knackar på och nu börjar de roliga matförberedelserna. Vårt julbord är inte särskilt stort och det mesta går att göra i förväg och jag tar mer än gärna på mig det mesta. Först ut var köttbullarna och brunsåsen. Ett kilo älgfärs, fyra hekto fläskfärs, havregryn, mjölk, stekt hackad lök, en halv burk ansjovis, svartpeppar, kryddpeppar och salt blev 66 prima köttbullar.

Nu gäller det bara att sätta hänglåset på kylen och vakta det dag och natt. Annars är risken överhängande att det inte mycket kvar till på lördag. Hittills har 5 köttbullar mystiskt försvunnit och efterforskningar tyder på att de har "halkat" ner i flera magar i hushållet ...

5 kommentarer:

  1. Åh, så gott det ser ut! Jag och min släkt har inte gjort mycket julmat de senaste åren men i år tänkte jag baka knäck, har blivit så himla sugen, och som tur är verkar det som om det kommer bli köttbullar med!

    SvaraRadera
  2. Å vilken kul bild, ser gott ut. Spännande recept, kanske nåt att prova. Om jag inte talar om för sambon att det är ansjovis i :)

    SvaraRadera
  3. Jag ska göra köttbullar idag. Här är det julgodiset som måste gömmas och låsas in för det bor 4 st godisråttor i min familj.

    SvaraRadera
  4. Undra om det försvunnit fler bullar i någons magge... Svårt att hålla fingrar o mun i styr i Juletid när allt doftar och smakar sååå gott - o man är förväntansfullt o ... Njut av din jul och ta vara på varandra...

    SvaraRadera
  5. Sofia: Knäck låter riktigt gott!

    Sandra: Hemligheten är att mixa ansjovis och spad och nogrannt smaka av smeten (innan man sätter i köttfärsen). Det ska inte smaka ansjovis utan det ska vara precis så det lyfter smaken!

    Maria: Jo julgodiset måste gömmas, framförallt från mig. Så jag har inte vågat göra det än. Det är så svårt att låsa ute sig själv!

    Christina: Jo några har försvunnit. Men de flesta av dem har hamnat i frysen för kylen blev lite full!

    SvaraRadera