2012-01-08

Godmorgon grytan!

När jag vaknade igår morse så var jag otroligt nyfiken att se på hur min gryta mådde efter sin natt i ugnen. När jag öppnade grytlocket möttes jag av denna syn. En kontroll av köttet visade att det var tillagat och klart och det var bara att ta grytan ur ugnen.


Sen var det bara att fiska upp köttet, sila buljongen, koka ner den lite och göra en sås av buljong grädde och majsmjöl, rensa köttet och tillsätta det i såsen. Grytan serverade jag med pressad potatis och rödkålssallad. Grytan var fantastiskt mör och såsen var otroligt god, men jag saknade lite textur på köttet. Det var nästan lite för mört, och nästa gång får nog lammet tillagas en på en aning högre temperatur.

Inspirationen fick jag från Smaskens även om jag anpassade receptet och gjorde om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar