2012-02-29

Lammragu på lammhals


Tidigare i februari kände jag att det var för att göra nått med lammkött igen. Denna gång var det halsbiten som jag bestämde mig för att hitta på nått med. Jag sökte inspiration och tillslut landade jag vid att halsen skulle få äran att bli en lammragu.

Ingredienser
500 gram lammhals
300 gram potatis
2 stjälkar selleri
1 röd lök
2 klyftor vitlök
Vatten
2 dl rödvin
70 gram torkad svamp
Rosmarin
Salt
Peppar

Jag började med att fräsa köttet för att få lite färg, sen tillsatte jag lök, vitlök, selleri, torkad svamp, rödvinet och tillräckligt med vatten för att täcka köttet.

Sen fick allt sjuda på svag värme i drygt en och en halv timme innan jag tillsatte tärnad potatis och lyfte bort köttet. Köttet fick sedan svalna en aning innan jag plockade bort det från benet och la tillbaka det i grytan.

Grytan redde jag av med lite vetemjöl och sedan kryddade jag med rosmarin, salt och peppar efter smak.

3 kommentarer:

  1. Å ser gott ut. Fina tips du ger oss.

    SvaraRadera
  2. Ska pröva detta på min lammhals. Tack för receptet :)

    SvaraRadera
  3. Hej å tack för en magisk middag på lammhals. Man blir varm i hjärtat
    Mvh/Jonas

    SvaraRadera