2012-03-18

Den återbrukade fåtöljen


En dag i slutet av juli förra besökte jag kommunens återvinningsmarknad och snubblade över en risig gammal fåtölj. Eftersom jag hade haft en idé om att att klä om en fåtölj med lapptäcksteknik så fick fåtöljen följa med mig hem för 40 kr.

Sen kom vardagen med jobb och slit och stolen blev ståendes. Jag är dock inte förtjust i att låta projekt bli liggande så för några veckor sedan så tog jag tag i projektet. I samband med lite flyttstädande hittade jag en hög slitna byxor som jag sparat eftersom de mestadels bara var slitna i grenen och resten av tygen var i fint skick. Byxorna blev styckade till tygbitar i både 10*10 cm och 10*20 cm.

Tygbitarna syddes i hop och blev sittkudde och rygg till fåtöljen. Bakstycket gjorde jag av ett para svarta jeans och även nackkudden blev i samma färg. Jag valde att sätta fast kudden med två remmar som jag knäppte ihop med fem knappar. Knappar och dragkedjor i nackkudde och sittdyna är också återbrukade.

9 kommentarer:

  1. Å vad fin den blev. Du är verkligen finurlig och idérik. Ha en bra vecka, kram från byn

    SvaraRadera
  2. Vad superfin den blev! Som ny! :)

    SvaraRadera
  3. Helt underbart fräck fåtölj. Du har gjort ett bra jobb....

    SvaraRadera
  4. Wow vad fin den blev! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  5. Duktiga du som fullföljer dina projekt, och så tjusigt det blev! :)

    SvaraRadera
  6. Åh så bra det blev!

    (imponerad också över hur du såg potentialen i den där fåtöljen...)

    Hoppas det går bra med flyttandet! :)

    SvaraRadera
  7. Tjusig! Kul att du piffade upp stolen så att den fick ett andra liv

    SvaraRadera