2012-07-12

Husesyn del 1 - Sovrummet

Så här två månader efter flytten kan det kanske vara på sin plats med lite husesyn. Även om det fortfarande finns en och annan grej som är lite vilse i jakt på sin plats i den nya tillvaron och en möbel som inte hittat hit ännu (nått som kan fungera som rumsavdelare mellan kök och vardagsrum). 

Jag tänkte att vi börjar i sovrummet. Rummet som fortfarande känns som en lyx efter många år i en etta. Det kanske går över, men jag njuter på tills dess det sker.


Som mycket annat hemma hos oss är det inte särskilt mycket nytt (förutom säng och madrasser). Resten är ärvt, köpt på loppis och second hand eller återbruk. Överkastet gjorde jag för hösten 2010 och sedan har kuddarna tillkommit pö om pö. De stora kuddarna längst bak är det senaste tillskottet som jag sydde häromveckan av ett gammalt trasigt lakan som jag lappade med små lappar och som dekorerades med vackra dukar som jag köpt av en rar dam (som förövrigt väver fantastiska trasmattor) på loppis i stan.

Bonaden på väggen är köpt på röda korsets julmarknad och upphängd med en gammal byxgalge som Kupan i Piteå brukar skänka bort titt som tätt.


Kudden med texten Blott en lite tupplur hittade jag ensam för några år sedan på kommunens återvinningsmarknad. Lite ledsen, trasig och utan innerkudde. Men efter att ha minskat storleken och gjort mig av med de trasig partierna samt gett den en ny innerkudde blev den glad igen. Nu gör den mig glad när jag tittar på den.


På en sidan av sängen hänger en fantastisk retrobonad från Ulla S (mer om henne finns att läsa här). Bonaden är också ett loppisköp. Bredvid hänger ett vykort med en gammal reklam för Gyllenmust Världens bästa frukost, men det är en annan historia.


I sovrummet finns ett fönster. Riktat mot öst så varje morgon skiner solen in och gör det lätt att vakna. Ibland lite för tidigt men det är ju en oslagbar känsla att få inse att man har två timmar till att sova och kan lägga sig ner på kudden igen. Så jag klagar inte.


I fotändan av sängen finns även denna fantastiska matta som är min pojkväns arvegods. Jag blir glad varje gång jag tassar på mattan. Ofta stannar jag till och funderar på de flinka fingrar (som jag tyvärr aldrig fick träffa) som skapat mattan och vad det är för tyger och mönster som gömmer sig därinne. 

Det var en liten del av sovrummet!

7 kommentarer:

  1. Mysigt och hemtrevligt! :) Vi har fullt av trasmattor som svärmor har vävt, de flesta av dem är i rucklet och visst är de speciella när man vet vem som har kämpat med dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det låter rikgtigt fint!

      Radera
  2. Vilket fint och trevligt rum!
    Och vad lustigt, jag upptäckte idag när jag strök att en av mina nyinköpta loppisdukar är av ULLAS, så jag satt här och googlade henne för någon timme sedan bara, och hittade just den text du länkar till och som jag aldrig sett förut.

    SvaraRadera
  3. Underbart, ser det ut. Kram från byn

    SvaraRadera
  4. Oj vad fint! Älskar kuddarna och överkastet! Härliga färger!
    Ha det gott!
    Kram Elin

    SvaraRadera