2012-07-02

Provsmak på semester

Förra veckan hade jag en veckas provsmak på semestern innan den riktiga startar om några veckor. Då passade vi på att återigen packa våra väskor och ge oss ut på vägarna. Denna gång inte land och rike runt utan "bara" till Umeå, men efter vår förra roadtrip kändes det rätt så nära även om det tog drygt tre timmar med buss.


I Umeå så besökte vi bland annat det nybyggda bildmuseet. Otroligt häftig byggnad även om det var mycket byggarbeten som pågick runt om kring. 


Vi fikade och åt kladdkaka som var precis så där som jag drömmer om att det ska vara. Kräm, mörk och med bitar av choklad. Underbart.


En annan dag beställde jag Tiramisu till efterrätt. Himla god men inte som förra året då den var fantastiskt god. Jag önskar att det fanns nått ställe i Piteå som kunde servera vettig Tiramisu. Hitills har jag bara blivit besviken, men det ska ju finnas en anledning att åka till Umeå fler gånger ...


Det var såklart inte bara efterrätter utan en massa trevlig mat också. Långlagad kalvlägg, ryggbiff med smörslungad färskpotatis, grillad lammburgare och grillad halloumi (dock inte på en och samma gång). På mitt favoritställe i Umeå Socialize så fick åt vi en himla god förrätt med brynt rågbröd, kallrökt lax, lök, harrom, creme fraiche och granskott. Jag blir hungrig bara av att tänka på det (apropå mat och granskott, testa detta recept!).


Sen gick vi runt, fotade byggnader och vackert kvällsljus. Dessutom stötte vi på en fotonördig amerikan/kanadensare som började snacka foto med oss. Han förstod dock inte riktigt varför vi fotade med gamla kameror när våra digitala hängde runt axeln.

Som vanligt var det rätt så skönt att komma hem men nu när jag är tillbaka i vardagen och tidiga arbetsmorgnar så längtar jag faktiskt tillbaka. Så nu räknar jag ner till min "riktiga" semester. Bara 9 tidiga morgnar kvar tills jag kan sova hur länge jag vill (även om jag inte brukar göra det så kan jag)!

Fler bilder från Umeåtrippen finns på instagram. Tantgroen heter jag där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar