2012-09-04

Blåbär, blåbär, blåbär!

Året 2012 kommer definitivt att gå till historien som ett sinnesjukt bra blåbärsår. Det tar liksom aldrig slut. Blåbär överallt i skogen. Jösses vilken fröjd för mig som är barnsligt förtjust i de små rackarna. Jag började plocka i slutet av juli, då var en del bär rätt omogna men de har mognat till och dessutom vuxit till sig lite till. En månad senare har jag plockat nästan 40 liter. Frysen är nästan full och jag spånar på vad jag ska göra med dem. Naturen är god i år!


Jag brukar plocka på ett och samma ställe några kilometer från stan. Jag trodde i min enfald att det var lika bra blåbärsår överallt. I helgen begav jag mig dock iväg till mina lingonskogar för att fylla de sista kvadratcentimetrarna frysbox med lingon. Det fanns hyggligt med lingon. Men framförallt fanns det blåbär, gigantiska blåbär. Nästan stora som golfbollar (okej, lite överdrivet, men stora var de) och det var svårt att fokusera på vilket bär jag skulle plocka. Jag höll mig i allfall i skinnet och fick några kilon lingon. Blåbären passade jag på att äta i mina plockningspauser.


Så var det då det här med blåbärsblåa fingrar och fläckar. För några år sedan spillde jag några deciliter blåbärsdryck på min nya fina duk. Efter att ha frågat fröken google insåg jag att citronsyra skulle fungera. Så mot blåbärsblåa fingrar och fläckar fungerar citron utmärkt, även vinsyra fungerar. Jag har testat saften från rabarbersjälkar mot blåa fingrar och det fungerade men inte lika bra.

Bilderna kommer från instagram. Där heter jag tantgroen!

2 kommentarer: