2013-02-24

Februari i mitt hjärta


Jag hör till den skara människor som finner en tjusning i våra olika årstider och jag har inte riktigt förstått de som lämnar landet på vinterhalvåret och bara är här på sommaren för "det är ju ändå den bästa tiden". Obegripligt i min värld. Omväxlingarna i naturen och vädret får mig att uppskatta den tid som är och längta efter det som står bakom dörren och väntar.

Trots det måste jag erkänna att jag har svårt för november (mörk, kall, ingen snö, inget julpynt bara långa mörka dagar) och januari (samma som november, mörk och kall, julglittret städas bort och vardagen har återvänt). Jag har förstått att många tycker februari är årets värsta månad. Jag har aldrig riktigt fattat vad de surrar om. Februari är ju fantastisk men i helgen föll polletten ner för mig (det tog bara drygt 30 år, heja!). Sverige är långt och här i Piteå så är ju februari månaden när allt vänder och vi går över mot den fantastiska vårvintern. Solen stannar längre och längre varje dag, dessutom börjar den värma lite, fåglar börjar kvittra och det börjar droppa från taken.

Februari är liksom månaden när det börjar vara kul att vara ute igen efter alla månader inne. Det är ju utflykter med skidor, blåbärssoppa, mackor, apelsin, sittunderlag, pulka och grillad korv.

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller med dig! Älskar Sverige, naturen och årstiderna. Hittade din blogg nyss genom bl.a. en bild på en fantastiskt fin pall du fixat till för några år sedan... Internet är himla bra.

    Skickar en stoor kram med tanke på din fina Turbo.

    //Jennie Jakobsson

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du hittade hit. Ja internet är fantastiskt. Tack för din fina kommentar!

    SvaraRadera