2013-06-13

Så dumt alltså. Eller vad vet jag?

Alltför många gånger har jag hört att det är dumt att göra något man tycker om att göra till ens arbete. Att tjäna pengar och leva på det som man annars gjort på fritiden. Jag har inte reflekterat så mycket över det utan tänkt att så kan det nog vara. När hobbyn blir ett levebröd och tvång försvinner glädjen och man förlorar dessutom ett fritidsintresse som gett energi. Logiskt. 

Så himla dumt tänkt inser jag nu. För om man tänker på motsatsen, hur kul är det egentligen att jobba med något som inte ger en glädje och som "stjäl" tid från en värdefull hobby? Det man tycker om att göra ska klämmas in i "livspusslet" (ett begrepp jag stör mig på men det är en annan diskussion, jag använder det för att det är vedertaget begrepp som man förstår). Dygnet har 24 timmar, åtta av dem ägnas åt arbete två timmar åt lunch och transport till och från arbetet, sömnen tar 8 timmar och kvar blir då 6 timmar för vardagsysslor och i slutändan nån hobby som ger energi. 

Att ens intressen förändras genom livet kanske inte beror på att man gjort det till sitt levebröd utan att man förändrats och utvecklats som människa. Allt är ju liksom inte statiskt.

Men jag kan ju ha fel. Jag kan bara tycka det är dumt att inte försöka. För tänk om "alla andra" har fel.



Jag tror mig hitta fotoglädjen med mitt makroobjektiv. Det är så fascinerande att hitta spännande motiv i det lilla. 

12 kommentarer:

  1. Jag blir så himla Glad över dina bilder - Vill placera dem på mina väggar - Sluta inte att fotografera. Du sprider glädje :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord. Det värmer!

      Radera
  2. Det vore ju fantastiskt om man kunde jobba med det som ligger en närmst om hjärtat? Nu är det en vansinnig skillnad lönemässigt på att jobba med textil eller liknande och att jobba med det jag gör idag så det lär inte hända inom en snar framtid. Pengar är ju inte allt, men det har helt klart betydelse, särskilt nu för oss som går i väntans tider.
    Men visst drömmer jag om att göra något annat, trädgård eller textilinriktat, det vore fantastiskt! :)
    Så har du möjlighet: Go for it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar. För mig är det lite tvärtom. Med mitt arbete idag tjänar jag långt under vad jag skulle kunna göra med min utbildning men eftersom jag vill bo kvar här så finns det inte så mycket att välja på och det känns dumt att inte ens överväga att prova på nått annat för att nån annan sagt att det är en dum ide. :)

      Radera
  3. Vackra bilder. Nej, nog är det bra att kunna jobba med det man brinner för och älskar att göra. Men att ta steget- det kan vara nog så svårt. Försök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är svårt, mest irriterad är jag på mig själv för att ha lyssnat så mycket på andra och vad "man" bör göra istället för att ens försöka.

      Radera
  4. Pepp till dig, oavsett vilka drömmarna är.

    SvaraRadera
  5. Jag utbildade mig till det jag är för att jag fick höra att man skulle kompromissa och hitta något där det fanns jobb och som man inte direkt ogillade, då skulle det bli någorlunda rätt. Jag valde en utbildning som skulle säkra bra jobb för att få mycket tid till fritid. När jag var klar fanns det knappt jobb, utbildningen var tuff och lång och inte så rolig och nu har jag hittat ett jobb jag gillar men som inte ger så mycket pengar men ändå inom branschen och jag vet inte vad jag skulle göra annars, allt annat inom mitt yrke som jag skulle kunna jobba som känns blä och det känns som det är först nu jag hittat mig själv och egentligen borde ha valt utbildningsriktning... Mycket svammel men kort sagt så håller jag med dig. Man måste våga för att vinna. Klyschigt men sant.. Kram

    Ps. Hittade hit via Instagram och nu kan jag inte sluta läsa dina inlägg! (sarahannikapetronella)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittade hit! Det du beskriver låter väldigt mycket som min situation. Förutom att jag inte alls jobbar inom branschen men mitt arbete är inte alls baserat på min utbildning eller tidigare drömmar utan för att familjen och fritiden finns här. Här är det liv jag vill leva. det är bara den där jobbpusselbiten som jag försöker lösa.

      Radera