2013-10-13

Äppelkakeglass

Jag har en glassmaskin. Följaktligen gör jag en del glass. Den blir god och så men det kräver lite planering. Fryselementet ska frysas en dag innan, smeten ska kokas svälla och svalna (helst över natten). När det väl är dag att äta har jag väntat så länge och är så nyfiken på resultatet så det säger bara slurp, allt är borta och jag har inte ens hunnit ta en bild! Då går det ju inte att blogga.

Förra veckans glas hann jag av okänd anledning fånga innan det stora slurpet. Jag blev utmanad att göra en glass som smakade äppelkaka. Resultatet blev smakmässigt jättebra, även om jag skulle vilja göra några finjusteringar. De lokalproducerade ekoägg jag köpt var en aning fetare än de ekoägg jag är vana från min matbutik.


Äppelkakeglass
5 svenska äpplen
3 dl grädde
2 dl mjölk
1 krm vanilj
0,5 tsk mortlad kardemumma
0,5 tsk kanel
6 äggulor
0,75 dl socker

Kör äpplena i en råsaftcentrifug. Använd gärna en fast sort för att få en så klar saft som möjligt, då får glassen en slätare struktur. Har du ingen centrifug går det bra med 2,5 dl äppelmust också. Sjud ner saften till 1 dl återstår. Låt saften svalna.

Vispa äggulorna och sockret så det blir ljust och fluffigt.

Blanda den svalnade saften med grädden, mjölken och kryddorna. Värm upp den på spisen och när du ser att vätskan börjar ånga så tar du den från plattan och blandar med äggen under omrörning.

Sätt smeten på spisen och värm sakta, under vispning till max 83 grader (annars blir det äggröra). Jag brukar köra till 80 grader, slå av plattan och sakta ta upp den till 82 innan jag tar den från spisen. Smeten ska då ha tjocknat. Låt smeten svalna i kylskåp över natten (den kommer tjockna ännu mer).

Dagen efter kör du i glassmaskin i 20-30 min (eller till glassmaskinen säger stopp). Ställ i frysen några timmar innan servering.

Sen säger det bara slurp!


4 kommentarer:

  1. Vattnas lite i munnen minsann. HAde en glassmaskin en gång, men den fick åka till second hand eftersom jag bara lät den stå och samla damm. Kanske dumt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske var dumt, men jag är partisk eftersom jag är rätt så förjust i glass!

      Radera
  2. Hmm, det lät väldigt gott det där! :) Jag har ju massvis med äpplen men tyvärr ingen råsaftscentrifug härute i rucklet... Jag får vänta tills jag kommer hem, helt enkelt och nöja mig med blåbärsglass härute! Jag har nämligen sparat blåbär från i somras för att kunna "äta lite sommar" nu under vårt höstlov... :) Och glassmaskin finns både här och hemma i hus-huset. Ett måste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja glassmaskinen är min favoritmaskin. Mer glass åt folket!

      Radera