2013-10-27

Mamma har rätt

Jag vet inte hur det är med andra mammor men jag inser mer och mer att mamma har allt som ofta rätt. I detta fall gäller det mellanmål. Hur många år (jämnt) har hon inte sagt åt mig att äta det på eftermiddagen? Det är ju bara det att jag oftast inte är hungrig. Så då jobbar jag liksom bara på. 

Sen kommer jag hem. Hungrig som bara den. Redo att kriga om något går emot mig. Och när jag väl lagat middag och den står på bordet är jag helt slut och måste vila innan jag kan ta tag i resten av dagen. Slöseri med ledig tid helt enkelt. Hur mycket trevligare är det inte att komma hem pigg och taggad för en av roligaste (enlig mig) sysslorna under dagen, nämligen att laga middag?

Numera försöker jag göra mina egna powerbars laddade med energi och ta med till jobbet. Oftast provar jag mig fram. Nu senast blev det rester av det som fanns i kylen och skafferiet. En vecka före lön tycker jag det är kul att utmana mig själv att skapa med just resterna. Det här är även mitt bidrag till säsongens bästa på gröna skafferiet!


Powerbars med nypon och aprikoser
20 st.
0,25 dl psylliumfröskal
1 dl hackade aprikoser och russin
0,75 dl kokos
0,5 dl nyponpulver
0,5 dl sesamfrön
3 dl musliblandning
0,5 tsk salt
3 äggvitor (gulorna kan man använda till bl.a. glasstillverkning!)

Lägg den torkade frukten i en matbererdare och kör några sekunder
Tillsätt övriga torra ingredienser och kör i matberedaren till det är blandat.
Tillsätt äggvitan och kör tills du fått en bra massa, tillsätt ev en matsked kallt vatten om det verkar vara för torrt.
Tryck ut i en ugnsform och kör 25-30 min på 175 grader i ugnen.
Svalna och dela upp i mindre bitar. Jag förvarar min i fysen och tar fram dem några timmar innan jag ska äta dem.

3 kommentarer:

  1. Det låter jättegott! Jag känner verkligen igen mig i det där med att bli vrålhungrig och stresslaga något, senast idag blev allt halvdant och en salig blandning bara för att jag var så hungrig. Måste också blir bättre på att ha mellanmål att ta till att stilla blodsockret med, och de här power barsen verkar perfekta för det.
    Jag har precis startat en bloggutmaning som heter Bönbonanza där bloggare bjuds in att bidra med sina bästa bönrecept varje månad, det vore jättekul om du ville vara med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bönbonanza lät kul. Det ska jag spana in!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera