2013-10-16

Vad jag gjorde med mina tomater

Det är lätt hänt för mig att bli lite för överexalterad när det gäller fröer. Jag köper lite mer än planerat och vad jag egentligen har plats för. I år blev det tre sorters tomater och eftersom jag saknar växthus och måste odla i krukor på balkong (och i den trädgård jag får nyttja) så fick jag kämpa lite för att få plats med alla tomatplantor. Framförallt när de växte till sig och blev stora.

Men! Som odlare får man ju (oftast) lön för mödan, ibland mer och ibland mindre men varje liten skörd är liksom guld värd. I år blev det en hel del tomater. Jag vägde dem aldrig men min uppskattning är att det blev 8-10 kg i alla fall. De allra flesta hann inte mogna i solen så de har legat inne på köksbordet i några veckor. Det har blivit en del att ta hand om helt enkelt och det här är vad jag gjort med mitt röda guld.



Här är vad jag gjort med min tomatskörd!
-          * Ätit.
-          * Skivat och ätit på rostat surdegsbröd med lite salt och svartpeppar. Supergott.
-         * Passerat (jag halverade tomaterna och körde dem 15 minuter på 200 grader i ugnen, sen passerade jag det genom en sil). De passerade tomaterna har jag frusit in för att ha i vinter. Till pizza grytor och soppor, perfekt. Gott.
-      * Kokat ketchup efter detta recept (ja jag vet att jag sa att jag inte är så förtjust i ketchup, men det var innan jag testade göra min egen. Nu älskar jag ketchup. Men bara den här förstås)
-           * Kokat grön tomatmarmelad efter detta recept. Gott.


Det finns några körsbärstomater kvar. Jag funderar på att torka dem. Frågan är om jag hinner. Risken är att jag hinner äta upp dem innan jag hunnit så långt. De är ju så förbaskat goda!


2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa om din LYCKA över din skörd och konservering. Fick också en bra skörd, tack vare all sol, denna sommar. Har inte något växthus... Här har det blivit en massa marmelad, min är röd. Smaksätter ibland med lite kanel!!

    SvaraRadera
  2. Åh kanel låter som en trevlig smaksättare. Det ska jag notera för framtiden!

    SvaraRadera