2014-02-12

Mormors köttsoppa!

En av mina favoriträtter som barn var mormors köttsopppa. Jag minns hur vi brukade få en stor kastrull med väldoftande soppa, full med klimp, som räckte i flera dagar. Den tog aldrig slut men det gjorde inget. Jag hade kunnat äta den tre gånger om dagen varje dag. 

Som barn och ung tänker man ibland på döden, men innan man skiljts från nära och kära förstår man inte riktigt vad det innebär. Framförallt tänker man inte på att någon som lagat mat i 60 år kanske inte har recepten nerskrivna. Det gjorde i alla fall inte jag. Så några år efter mormors och mina vägar skiljts åt så började jag få en intensiv längtan efter min barndoms köttsoppa. Jag gjorde försök på försök men träffade inte riktigt rätt. Tills en dag. Jag skapade en sopppa som var precis som jag mindes den. Fantastisk.

En tid efteråt hittade jag faktiskt en receptbok från 40-talet som min mormor skrivit i sin ungdom. Där fanns just köttsoppa och receptet är väldigt likt det jag prövat mig fram till. 


Så här är den då. Mormors köttsoppa enligt mig!

Till kokningen av köttet
Ca 1 kg kött med ben (Jag använder ofta lamm men högrev av nöt eller älg går också bra
)
1 gul lök
2 morötter
150 gram rotselleri
1 knippe persiljestjälkar (jag brukar spara och frysa in persiljestjälkar för att ha just till buljonkokning).
3 lagerblad
1 msk svartpeppar (krossa i mortel)
1 msk salt
ca 3 l vatten (tillräckligt att täcka köttet)

Lägg köttet i en kastrull. Skala lök och rotfrukter och skär i mindre bitar. Lägg löken, rotfrukterm persiljestjälkar, lagerblad och den krossade svartpepparn i kastrullen. Täck med vatten och sjud tills köttet är mört och lossnar från benen. Det tar 1,5-2 timmar för lammkött och lite längre med nöt eller älg, kanske 1 timme extra. Men det bästa är att kolla när det verkar vara klart.

När köttet är mört så plockar jag upp köttet och silar buljongen. För att få bort fettet brukar jag göra detta dagen innan jag gör själva soppan. Då kan jag kyla buljongen och lyfta bort det fett som lagt sig på ytan. Det är dock inte nödvändigt. Fettet kan vara kvar. Jag gör det mest för att soppan ser trevligare ut.

Till själva köttsoppan
4 morötter
400 gram kålrot
1 majrova
3 persiljerötter
3 palsternackor
250 g rotselleri
1 purjolök
1 tsk ättika
salt och peppar
Kött och buljong

Skala och tärna rotfrukterna i mindre bitar. Tillsätt dem sedan i buljongen och koka upp. Sjud tills roftukterna är al dente. Under tiden tärnar jag köttet skivar purjolölen och de tillsätter i soppan när grönsakerna är klara. Tillsätt ättikan och maka av buljongen med salt och peppar.

Klimpen!
6 dl mjöl
2 ägg
2-3 dl mjölk
salt och vitpeppar

Nu kommer kronan på verket! Klimpen. Blanda mjöl, salt och svartpeppar. Tillsätt sedan ägg och mjölk (lite mjölk åt gången). Rör ihop tills smeten är tjock. Om den är för tunn så tillsätt mer mjöl. Binder den inte ihop så tillsätt mer mjölk. Forma små klimpar med två skedar. Lägg ner klimpen i soppan. De är klara när de flyter upp.

Färdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar