2014-03-04

Tofugryta med koksmjölk och nudlar

Ibland (alldeles för ofta) händer det att jag lagar mat där resultatet blir så hyggligt att jag en tid senare vill återskapa rätten. Men ni vet, när tiden går så hinner minnen falna och förväxlas. Det kanske inte var kardemumma som lyfte den där grytan till gastronmiska höjder eller koriander i paltsmeten. Jag missar de små detaljerna som gör underverk. Så istället blir det bara pannkaka av det hela. Eller kanske snarare en blek kopia av orginalet. Slutsatsen till mig själv. Skriv ner recepten. Punkt.

Dessutom blir det ju så mycket lättare när nån vill ha receptet. Att säga ”jag lite ditt och lite datt  och så kokade jag bara ihop det” fungerar ju inte. Så syster yster. Denna är till dig. Mitt recept på tofugryta med koksmjölk!

Obs! Mina måttangivelser är inte regler utan fingervisningar. Det går alldeles utmärkt att exprimentera själv. Faktum är att jag uppmuntrar det!



Tofugryta med koksmjölk och nudlar - 4 portioner
270 g tofu
Nudlar (för 4 personer)
1 burk kokosmjölk
3 morötter
2 paprika
1 purjolök
0,5 tsk chilipulver
0,5-1 tsk Paprika pulver (starkt)
I msk soja
1 citron

Skär tofun i centimeterstora bitar. Gör detsamma med paprikan och slanta morötterna. Skiva purjolöken tunt. Stek tofun i olja tills den fått fin stekyta. Ta den från pannan och ställ åt sidan. Stek morot, paprika några minuter. Tillsätt sedan hälften av purjolöken samt chili- och paprikapulver och soya. Efter ytterligare några minuter så tillsätt kokoksmjölken och tofun. Sjud 10-15 minuter.

Under tiden grytan sjuder så koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Smaka av grytan med salt, peppar, pressad citron och eventuellt mer soja. Garnera med resten av purjolöken. Servera. Ät. Och njut!

PS: Glöm inte det där med experimenterandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar